CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Berbunga Cinta Aisyah Di Hati Rasulullah

Berbunga Cinta Aisyah Di Hati Rasulullah

Sunday, December 26, 2010

Terima Kasih Cinta...

Salam… Tahniah kepada skuad HARIMAU MALAYA, 3-0 (Malaysia vs Indonesia at Stadium Nasional Bukit Jalil ) Tepat sekali jangkaan Tengku Mahkota Pahang, 3-0.. Permainan yang cantik, dan juga tahniah buat Sharul Idlan, 2 gol dtg dari nya, membanggakan!!.. Tp ape-ape pun sedikit komen berkaitan dengan perlawanan malam ni. Bukan komen utk pemain, tetapi penonton di Stadium yg ’kurang’ beradab, sekali pun kita berada di dalam gelombang perjuangan, tetapi silalah beradab. Dah kata, xbleh bakar mercun, xyah la bakar, ni siap mainkan leser lagi, aduyai, bersikaplah semangat kekitaan yg profesional sikit wahai penyokong-penyokong skuad HARIMAU MALAYA...Ape2 pun moga-moga Piala Suzuki ini bakal di bawa pulang ke Malaysia selepas perlawan di Indonesia akan datang, InsyaAllah...

Terima Kasih Cinta!!! Hikhikhik ^_^ .. “Maafkanlah ku tak bisa hidup tanpa kamu, Fahamilah ku tak mampu terus tanpa kamu, Bagaimana ku nanti,Bila tiada mengganti, Yang ku ada hanya kamu saja..”- Hanyut (Faizal Tahir, klon D... heheh) ”sabar itu indah....senyum!!xperlu kata apa2...senyum!!” yup.. sy dah boleh senyum kembali.. Thanks D.. insyaAllah sy sentiasa akan kuat kan semangat ni... Hari ni hampir seharian di rumah sy, hehehe... akhirnya, kalah juga dengan ’’pujukan’’ ramai org..kalau x, kempunan pula nak makan pais ikan patin + gulai tempoyak tu kan.. bukan senang sy nak bagi peluang camni.. kan D kan... hikhikhik... hope dan bleh sesuai kan diri ngan sume orang.. Sy pun x terlarat nak dengar macam-macam cerita dr anak-anak buah tentang ’pakcik paku’ diorang.. hehehe.. sonok sgt diorg ngan pakcik baru tu...pasni kompem la asyik ade jemputan ajer dari pakcik sy yg lg sorg tu, Beh Ri.. dia sedikit teruja dengan kehadiran kekasih hati saya ni.. dari dulu lagi dia selalu cakap, terlalu gembira mendengarkan gosip-gosip sy, seorang yg keras hati... ”skang jgn isau Beh ye, dah ade si pelembut hati... ^_^ ”

Esok tinggal beberapa hari jer lagi menanti kehadiran Tahun Baru 2011, tahun yg sy nanti-nantikan.. insyaAllah... Amin Ya Robb.. hehehe..Penghujung tahun 2010, JKKK Kampung Relong seperti biasa akan menganjurkan Sambutan Kenduri Kesyukuran di Dewan Rakyat Kampung Relong... Kenduri akan di mulakan dengan gotong royong beramai-ramai menyediakan asyura, pertandingan memancing di Kolam Pancing Bama yang berhampiran dengan rumah sy, dan malam tu akan diadakan cabutan bertuah, + tayangan multimedia tentang aktiviti kampung yg terdahulu.. Sebut pasal tayangan multimedia ni, aduyai... satu lagi yg akan memeningkan kepala sy, terpaksa mengumpul gmbar-gmbar lama untuk di masukkan dalam slide show tersebut.. Tahun lepas, sy bergandingan dengan Lia, abg Upi.. balik jer dari kampus terus dapat tugas menyediakan slide show ni.. mase yg di berikan kepada sy hanya 3 jam..bayangkan 3 jam untuk 3 slide show.. dengan editing gmbr, lagu dan sebagainya.. Alhamdulillah sempurna juga untuk tatapan semua… Tahun ni, sy ade punya banyak masa utk menyediakan tayangan multimedia ni… Bergandingan pula dengan sesorang yg berjiwa masyarakat seperti Mr Sumaisyi .. heheheh mudah2an ianya menjadi hasil yg terbaik..

Thursday, December 23, 2010

Pujuk Hati Sendiri ...

Ok…ye.. xpe.. sy faham.. sy ok…jgn isau2.. sy ok jer ni.. huk3.. ayat nak sedap kan hati.. nak kata makan hati.. tak kot.. cume hati selalu jd tak sedap, tak tenang.. tp tak nak susahkan hati orang.. biar kan pendam sorang2.. sebab x nak orang jadi risau.. hurm.. ape la sy ni kan.. selalu cam gini, ntah ngape selalu jd x sampai hati. Especially utk org yg sy syg.. Macam mak ngan ayah, tipu la kalo sy ckp tak penah terase bila kena marah, tp bile pikir2 balik, salah sendiri, tu yg pendam jer.. dah tau salah sendiri.. huhuhu terime jer la lau kena marah or kena hukum.. Hurm, bleh ke nak samakan mak ayah ngan kekasih hati??? Xpatut rasenya kan.. Mak ayah lain, kekasih hati lain.. tapi sayang tetap sama...

Ape-ape pun sy tak patut pentingkan hati saya sendiri.. sy kena lebih sabar dan tabah menangani rajukan hati.. hurm.. kadang-kadang tak boleh manja sangat.. tak semua masanya untuk saya.. aduhai hati, tak pe.. sabar ye.. ujian Allah sentiasa di sisi.. sy mesti terus memahami...

Sabar kerana Allah, itu sifat terpuji.. walaupun ditemani airmata disisi..Ya!! ape2 pun kunci kekuatan iman dan jiwa hambaNya itu adalah kesabaran.. InsyaAllah saya akan terus-terus-dan terus dengan kesabaran itu bagi memujuk hati ini.. SABAR ye hati... ;(

Tuesday, December 21, 2010

Permudahkan Segalanya

Salam. Salam kerinduan buat mereka-mereka yg dirindui.. (cewah!!, gatai!!) heheheh.. Aduhai hati, kenapa selalu bertukar-tukar mood ini, gembira datang dan pergi, sedih silih berganti.... Mungkin ini cubaan dan dugaan untuk sy dan kekasih hati.. Ya Allah lindungilah kebahagiaan yg bakal kami kecapi.. Amin...

Sesungguhnya permulaan Disember ni, mengajar sy erti ketabahan hati.. Jauh, kembali jauh antara sy dan dia.. Line telefon pun tenggelam timbul, aduhai.. sabar je la hati..

Alhamdulillah, beberapa hari yg lalu sy baru sahaja melepasi temuduga bertulis dan lisan bagi jawatan guru KPLI-Jqaf (Pendidikan Islam Pendidikan Khas). Seminggu sy membuat persediaan, dari segi penguasaan ilmu pendidikan Islam, pengetahuan am, isu semasa, isu pendidikan, fakta-fakta serta pelbagai teori mengenai pendidikan, sahsiah keguruan dan sebagainya. Syukur Alhamdulillah, segalanya di permudahakan.. menanti jawapan pada 22 Januari 2011.. Hampir sebulan.. Yup hanya tinggal doa dan tawakal kepada Maha Esa…

Alhamdulillah, juga tahniah buat kekasih hati sy, dia pun akan menjalani satu sesi temuduga bagi jawatan guru/pensyarah MARA pada 23 Disember ini.. Mudah-mudahan rezeki untuknya nanti.. saya tak putus berdoa agar dia sentiasa mendapat sesuatu yang di hajati.. InsyaAllah selagi ikhlas dan niat tidak terpesong unuk mendidik anak bangsa agar menjadi modal insan yang cemerlang, mudah-mudahan Allah permudahkan..

Moga-moga hari-hari terakhir kami membilang hari di penghujung tahun 2010M ini menjanjikan sesuatu yg berharga buat kami berdua.. InsyaAllah.. Amin Ya Robb.. ‘‘D, mudah-mudah 2011 menjanji kan seribu kemanisan untuk kita berdua’’ >_<

Lirik Lagu Menanti Hikmah - Mawi

Hembusan bayu memecah sunyi penjuru
Alam maya yang diciptakan oleh pencipta
Siang dan malam silih berganti
Di bumi ini ketenangan yang dicari
Tapi apakah akan ditemui

Hanyalah berserah padaNya
Kerna Dia Maha segalanya

Tanpa disangka dugaan tiba
Turut kata pasti akan binasa
Hebatnya badai melanda
Menggoncang jiwa

Oh kita berdoa agar ditemukan cinta ini
Dengan yang lebih memahami
Oh hati ini…
Kasih ku

Antara dua hampiri menagih jiwa
Ketentuan tidak mengenal siapa
Redha dengan apa takdirNya
Pasti ada tersirat hikmahnya


p/s : skang sy suka sgt layan citer SERUAN PULAU NAMI ni.. sbb terlampau RINDU kan sesorang.. Utk dia yg bergelar "kekasih hati" nnti kiter kumpul duit byk2, kiter g sane ek.. hik3 (gatai!! -mak kata)

Wednesday, December 8, 2010

Rindu, Tapi Tak Menjenguk..

Salam, Salam di penghujung 2010, Salam penuh barakah di awal hijrah ini.. Moga-moga tahun ini kita sama-sama dapat membuka lembaran baru dengan hati yang penuh ikhlas dan lebih yakin.. Terlalu lama meninggalkan dunia blog ini, hampir sedikit terlupa kata kuncinya.. heheh.. Maafkan saya.. telalu banyak yang perlu diuruskan. Walaupun kini saya tidak lagi bersama adik-adik saya di PAKK. Amat menyedihkan saya apabila mendapat berita yang kami terima buat fasilitator dan juga penyelia kami.. PAKK terpaksa ditutup, bukan untuk sementara waktu, namun sampai bila-bila. Terlalu sedih buat saya. Walaupun jawatan fasilitator yang sy pegang itu baru saja memainkan peranannya sejak Julai yang lalu, namun kesedihan itu tetap saya rasai, kerana, saya adalah penyelia yang mula-mula membawa PAKK dikenali diseluruh Daerah Lipis sejak penyerahan jawatan penyelia pada tahun 2005.

PAKK juga merupakan nadi saya ketika itu, jatuh bangun PAKK bergantung kepada idea dan perancangan yang di atur oleh saya dan AJK PAKK sebagai penyelaras setiap program. Bermula dari program kecil-kecilan seperti wujudnya Kelas Tahfiz, Kelab Kompang, Kelab Futsal, Kelas Tuisyen, sehinggalah saya pernah berjaya membawa adik-adik menyelusuri sungai Jelai dari Betau ke Jeti Lipis dengan menggunakan kayak.. Kem Motivasi yang selalu diadakan juga banyak meninggalkan kenangan dan serta masih tersemat di sanubari peserta.. Arggh... terkilan rasanya tentang penutupan PAKK ini... tiada lagi pusat tumpuan kanak-kanak.. sedih.. tak dapat digambarkan, kerana bagi saya, sesuatu yang telah di bangunkan dengan teratur setelah sekian lama, akhirnya hancur begitu sahaja.. Sedikit pun tidak terkilan jika hanya kami fasilitator yang terpaksa diberhentikan, namun terlalu kecewa apabila, ianya di tutup serta merta dan tidak berfungsi seperti sediakala.. Andai ada lagi sedikit peruntukan untuk golongan kanak-kanak ini, harapan saya agar ''pentadbiran'' dapat menjaga dengan amanah hal yang berkaitan dengan kewangan.. kerana itu hak kanak-kanak.. tepuk dada tnya la iman..

Walaupun sedih, namun saya terpaksa akur, kehidupan perlu saya lalui, yang masih panjang, yang masih berliku. Alhamdulillah, setelah saya berhenti masih ada lagi ruang-ruang untuk saya mengintai mencari sedekit wangian rezeki.. Baru-baru ini saya telah di arahkan untuk menghadiri temuduga bagi jawatan PPPT DH41 (pensyarah Politeknik), dan pada 20 Dis 2010 akan datang saya akan menghadiri pula temuduga untuk guru KPLI Jqaf.. doakan saya.. sebenarnya begitu banyak rezeki di bumi Allah ini.. bergantung kepada kita, NAK @ TAk?? mak selalu cakap, jangan tolak rezeki.. mana-mana peluang yang ada jangan diketepikan, mungkin bermula dari bawah, dari susah, tapi, insyaAllah andai ada keikhlasan itu, sesungguhnya ada rezeki buat kita... kadang-kadang sy tersenyum sendri, teringatkan Arwah Wan ( Mak kpd Ayah), 2 minggu sebelum Arwah meninggalkan kami, meninggalkan sedekit ilmu yang x akan sy lupe smpai bila-bila... amanat terakhir, dan kata-kata terakhir dari Wan buat sy, sebelum kaki melangkah keluar dari rumah untuk meneruskan pelajaran di Muadzam Shah.. "sentiasa ingat, sentiasa amal, setiap kali selepas solat 5 waktu ayat seribu dinar bagi memudahkan kita mendapat rezeki yang tak disangka-sangka".. ^_^ Ya!! Smpai sekarang sy amalkannya Wan.. Alhamdulillah..

Mengira detik2 dan hari yang bakal di tggalkan sepanjang tahun 2010, terlalu banyak kenangan manis yang mengembirakan hati.. lebih banyak keceriaan dari kedukaan..mengabadikan kenangan menerima segulung ijazah, dan seorang teman yang bakal menemani sy di hari-hari akan datang..terima kasih buat insan-insan tersayang.. kalian sentiasa di hati sy.. jika dahulu, sesorang yg sy sayangi berada di kejauhan, namun kini tidak lagi...rindu yang dulunya tak tertanggung kini selalu diubati olehnya.. Thanks buat dia yang bernama kekasih hati... moga ape yg kita impikan akan termakbul juga.. InsyaAllah ..Amin... ^_^

Namun dalam menyelusuri hari-hari bersama teguran dan nasihatnya, kadangkala sy merasakan diri ini terlalu kekurangan, dan tidak sempurna untuknnya.. sy manusia biasa yang tidak mampu menjadi seperti Siti Fatimah Az Zahrah wanita hebat Putri kesayangan Rasulullah S.A.W.. sentiasa mengingati untuk melindungi diri sendiri baik dari segi tingkah laku, perwatakan dan pemakaiannya... teguran yang sepatut membina, kadangkala mengecilkan hati sy. Sy tahu, niatnya inginkan yg terbaik buat sy, tp kerana ego, dan terlalu mengikutkan kata hati, sy seolah-olah seperti anak kecil yang tidak boleh ditegur langsung kesalahannya.. Arggh.. sy perlu ubah itu.. sy perlu ubah.. utk menjadi yang terbaik, dan tersempurna, walaupun sy sedar sy byk kekurangan itu.. Ya Allah berikanlah kekuatan, dan bukakan lah hati ini dalah setiap teguran untuk kecantikan Agama Mu itu.. Amin Ya Robb...

Tuesday, December 7, 2010

Untuk Bakal Teman Hidupku ^_^

Bakal teman hidupku,
Aku diamanahkan kepada kamu,
Daripada bapaku sebagai wali,
Kepada kamu sebagai suami.
Bakal teman hidupku,
Maafkan aku jika tak seperti yang kamu mahu,
Maafkan juga segala tingkah laku ku,
Kerana...
Aku juga manusia biasa seperti kamu.
Bakal teman hidupku,
Ku pinta pada mu,
Bimbinglah aku,
Ke jalan yang satu,
Jalan yang lurus walau jauh beribu batu.
Bakal teman hidupku,
Maafkan segala cacat celaku,
Maafkan terkasarnya bahasaku,
Maafkan segala salah silapku.
Bakal teman hidupku,
Hanya satu yang ku pinta darimu,
Jagalah aku,
Sayangilah aku,
Dan...
Jujurlah padaku.

Monday, August 9, 2010

Saturday, July 31, 2010

Indahnya Ayat-ayat Allah itu..

“Dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Kami hapuskan (ampuni) kejahatannya dan Kami balasi mereka dengan yang lebih baik dari apa yang telah diamalkannya.”

Surah Al-Ankabut, ayat 7.

“Dan kami Wasiatkan kepada kamu supaya berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. Jika keduanya (ibu bapa) memaksa kamu supaya mensekutukan TuhanMU, denga sesuatu yang tidak kamu ketahui, maka janganlah kamu ikut keduanya. kepada TUHAN tempatkembalimu, lalu dikhabarkan Tuhan apa yang telah kamu kerjakan.”

Surah Al-Ankabut, ayat 8.


“Dan, orang-orang yang beriman, dan beramal soleh, Kami masukkan mereka ke dalam golongan orang-orang yang saleh.”

Surah Al-Ankabut, ayat 9.

“Dan Kami wasiatkan kepada manusia, terhadap ibu bapanya. Ibunya mengandungkan dengan (menderita) kelemahan di atas kelemahan dan menceraikannya dari susuan dalam dua tahun iaitu : Bersyukurlah kepadaKU, dan kepada ibu bapamu. KepadaKU tempat kembali“


Surah Luqman, ayat 14.

“Dan jika keduanya (ibubapa) memaksa supaya kamu menyekutukan DAKU dengan sesuatu (tuhan) yang tidak kamu ketahui, maka janganlah kamu ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia secara makruf (baik), dan ikutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKU. Kemudian tempat kembaliMU kepadaKU, lalu KUkhabarkan kepadaMU apa yang telah kamu kerjakan“

Surah Luqman, ayat 15.

“Dan bersederhanalah dalam perjalananmu dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara himar(keldai).”.

Surah Luqman, ayat 19.

“Dan barangsiapa menundukkan mukanya (hati) kepada Allah, sedang dia berbuat baik, maka sesungguhnya dia telah berpegang dengan tali yang teguh Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urursan.”

Surah Luqman, ayat 22.

Friday, July 30, 2010

Kubur Saya..

Salam.. Hari ni ceria sgt.. sbb x byk benda nak diserabutkan.. Hari cuti, mase dihabiskan kat umah dengan mak dan ayah.. adik beradik yang lain tak ade. masing-masing ade hal.. Mak nampak cergas, ayah pun camtu, cuma batuk-batuk tak hilang lagi.. Macam2 ubat ayah cuba,dr ubat hospital smpailah ubat tradisional..mungkin faktor cuaca yg tak menentu.. Tp ayah kata tak pe la, dia akur.. yang penting badan dia cergas dan tak rase lemah-lemah seperti dulu.. Alhamdulillah..

Pagi td lepas sarapan, mak dan ayah ke kubur, dekat Masjid Relong.. Ari ni ade gotong royong, memang jadi kebiasaan penduduk, sebelum puasa adakan gotong royong di sekitar kawasan kubur dan Masjid... Mak dan ayah keluar di awal pagi, sy menyiapkan segala hal dahulu di rumah, dan sempat mengintai2 FB dan YM.. bkn ape, waktu dan mase berbeza.. so, kena la curi-curi mase.. ^_^

Hampir sejam mengintai2 blog, ym, dan fb, sy siap2kan diri untuk terus ke kwsan perkuburan.. Ternyata, hari ni, ramai juga penduduk yg bergotong-royong.. beginilah ukhwah yang tak pernah hilang dan tak kan ada di tempat lain.. Buat la apa2 sambutan,aktiviti pasti membuahkan hasil.. Kampung Relong Yang Sy Cintai!!!!

Mula2 sy tolong mak bersihkan di kubur arwah aki sebelah mak, dan abg mak.. kemudian sy bw mak ke kubur arwah wan.. dua2 arwah wan sbelah mak dan ayah bersebelahan.. Alhamdulillah.. mudah untuk mak bergerak.. terharu dengan mak.. melihatkan keupayaan mak yang bertongkat, menggagahkan diri membersihkan kubur kedua-dua orang tuanya.. Ya Allah sesungguhnya Mak seorang yg sgt cekal dan tabah.. Mak kata memang x sedap hati kalo tak pergi, sebab dari kecil, asal ada gotong royong kat kubur, mesti mak pergi.. sebab tu kami pun terdidik macam tu.. Selain, ke kubur utk bersihkan kubur, sbenarnya dapat menginsafi diri kita.. agar kita sentiasa mendekati mati, melakukan ibadat sepertu mati esok hari..

Sedang sy membersihkan kubur arwah anak kakak dan long, sy mengatakan sesuatu kat Mak.. " Mak, seandainya sy pergi dulu, sy nak dekat ngan kubur Wan bleh tak??" mak tibe2 jwb " Eh, mane boleh, ni mak cop dulu..." " Tapi kalo sy yg pergi dulu sy nak kat sini, Kat sini kubur sy" "Aishh...budak ni.. main2 pulak" hehehe.. tergelak sy bila tengokkan mak.. "Mak, tak kan la sy nak pergi dulu,pahala pun tak cukup lagi... tp sume tu kat tangan Allah, kita tak boleh melawannya" mak diam.. "dah2 amik batu tu cepat" hikhikhik.. "Tak abis2 ngan kubur sy, kang 'orang' balik M'sia tgk kubur jer, x dapat tgk orang baru tau".. Adeh.. dah kena sebijik.. Tu la.. padan muke sy.. mak dah smash sy.. hehehe.. Tapi ape-ape pun hari ni hari yg paling gembira buat sy.. ^_^

Thursday, July 29, 2010

Lirik Pilihan..


Salam.. Maaf la.. hehehhe..Dah bape kali sy postkan lirik lagu ni.. sy suke!!kalo sekali dengar bleh ulang berkali2.. Filem pun dah bape kali tengok.. Apetah lagi Novel, dah berkali-kali ulang.. best!!

Ayat-ayat Cinta

Desir pasir dipadang tandus
segersang pemikiran hati
Terkisahku diantara cinta yang rumit

Bila keyakinan ku datang
Kasih bukan sekedar cinta
Pengorbanan cinta yang agung
Ku pertaruhkan

Maafkan bila ku tak sempurna
Cinta ini tak mungkinku cegah
Ayat-ayat cinta bercerita
Cinta ku padamu

Bila bahagia mulai menyentuh
Seakanku bisa hidup lebih lama
Namun harus ku tinggal kan cinta
Ketika ku bersujud...

Hanya Allah tempat sy memohon..

Salam.. Hari ni ada 2 kisah yang berlaku kedua-duanya berbeza keadaan dan suasana..

Kisah 1

Saya seorang yg selalu demam, tapi demam tu bkn la teruk sangat.. kadang2 macam main2 jer demam tu.. badan panas, paling kuat pun pening kepala.. pukul 2 pagi td sy tak boleh tidur.. Badan sekejap panas sekajap sejuk, pastu pening, rase melayag-layang, sy gagahkan juga bangun ke dapur telan lg panadol, amik wuduk.. sy solat jap, pastu sy on ym ngan fb.. jam dah 3 pg.. x bleh gak tdo.. igt ade “org” temankan, hurm xde.. xpela.. mungkin ade keje yang perlu disiapkan.. mujur ade iza, kami sempat berfb seketika.. pastu sy tak bleh teruskan jgk.. mata sy dah mcm nak pitam, tp sedkit pun x mengantuk.. Sy berdzikir, berselawat, beristighfar byk2… Ya Allah pemudahkan bagi sy dalam ape jua urusan, walaupun utk melelapkan mata… Hampir setengah jam sy cuba.. sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar segala bisikan hati hambaNya.. Alhamdulillah .. Syukur Ya Allah..

Azan Subuh mengejutkan sy, menguruskan diri utk ke pejabat… Sebelum pegi kerja, mak tanya, ni dah betul2 sihat ke?? Sy tau mak risau, sy angguk, sy ckp masih lg pening2 tp xpe, mak jgn risau, sy bwk moto slow2.. Mak doakan aje.. Sebelum kuar rumah seperti biasa sy salam tangan mak dan ayah, cium pipi diorg.. sy ckp sekali lg, mak jgn risau.. sy ok jer ni.. Mak angguk, tanda merestui perjalanan sy di office.. Sepanjang perjalanan, dibibir ni xpernah hilang lagu afgan –padaMu aku bersujud.. menentuh sanubari .. Alhamdulillah awal sampai di office, sy siapkan laporan PAKK, kul 11.30pg sy bertolak ke Benta.. dalam perjalanan ke sana tiba2 mata sy berpinar, sy dah cuak, nak berhenti, tak de sebijik rumah atau kedai pun area situ, cuma ladang kelapa sawit, sy gagahkan jugak.. namun keadaan tak mengizinkan menyebabkan sy terpaksa berhenti di tepi jalan..sy rehat seketika.. Tiba-tiba sy rase semacam, ada kereta berhenti kira2 10meter di hadpan sy. Sy tengok 2lelaki kaum India memandang kearah sy.. Ya Allah Ya Rabb lindungilah sy.. sy dah memang takut. Saat tu hanya Allah yg sy igt.. Sy baca surah 3 Qul, Ayat Qursi, Ayat Seribu Dinar dan 2 ayat terakhir surah At-Taubat. Sy hampir menangis, kepala sy dah makin berdenyut2.. Tiba2 dengan izin Allah, sy tengok 2 lelaki tadi dah start injin kereta dan meneruskan perjalanan.. Ya Allah sesunguhnya memang hanya padaMu sy meminta.. Syukur PadaMu Ya Allah.. Ketika itu titisan air mata sy bukan kerana takut, tp sy bersyukur, Allah yang sentiasa selamatkan dan melindungi sy.. Syukur Ya Allah… Namun kejadian pagi td sy langsung tak ceritakan pada mak dan ayah.. sy takut mereka lagi risau.. risau memikirkan sy berdepan dengan kerjaya yang sedemikian.. Tak pe la.. andai ianya dah reda nanti, sy akan ceritakan jgk suatu hari nanti.. ^_^

Kisah 2

Sampai kat office Benta sy meneruskan aktivti harian sy, menyiapkan segala aktiviti utk adik-adik.. Saya sempat mewarnakan banner utk jalur gemilang yg akan merentasi jambatan Sg. Benta. Sedang asyik sy mewarna, sy dengar pintu di ketuk.. Aisshh.. sape pulak, tak kan si Raja nak main ketuk2 ( hati sy terdetik). Tibe2 sy dengar suara seorang adik, “akak, boleh x masuk??” “aih?? X pegi sekolah ke??” “ tak.. mls, sy dah berhenti” dalam hati sy, aduhai senang nyer dia bg jawapan.. pastu sy bg dia masuk, di duduk depan sy, mengadap sy mengecat dan mewarnakan banner smbil2 tu sy sembang ngan dia.. “ npe berhnti sekolah??” “ mls.. cikgu asyik marah jer, nak sepak la, terajang la..” “sebab ape?, mesti ade sbb cikgu nak marah kan?” “ xde sbb ape2, cikgu tu mmg sje nak marah”… aduhai, adik2 ni.. agaknyer kalo hidup la zaman sy bersekolah dulu, ade gak satu sekolah tu berhenti sekolah.. pastu sy tanya lg, “ adik ni merokok kan??” dengan selamber dia jawab.. “a’a.. selalu jgk” “apelah yg best sgt dgn rokok tu?” “ala akak ni, mesti la best, ade feel.. akak nak tau akak try la.. ni sy ade sebatang, nak cube” Astghfirullahalazim.. selamber sungguh adik ni.. ade ke patut nak suh sy try merokok.. betul2 cam xde adab adik tu.. Pastu sy dalam nada tegas, cakap kat dia, “akak tak kan terima kedatangan adik-adik yang merosakkan diri sendiri.. terima kasih sbb pelawa akak rokok tu, tp maaflah.. akak tak suke dengan benda-benda yg tak elok ni, so, dengan segala hormatnya, akak minta adik pakai kasut dan balik lah kerumah adik sekarang.. silakan..” dengan sedikit dengusan dia keluar dari PAKK tu, tp sempat gak dia toleh belakang, “ ye la.. pasni sy jd bdk baik..” heheheh.. tergelak kecil plak sy.. InsyaAllah.. jd budak baik.. akak doakan.. ^_^

Wednesday, July 28, 2010

Bisikan Doa Pengharapan...

Ku bisikkan kalimah memujiNya
Setiap masa
Setiap saat
Agar ku tidak lupa
Akan kekuasanNya
Akan kebesaranNya.

Sucikan wajah di dinihari
Bisikan pengharapan pada Ilahi
Jika sudah suratan Ilahi
Terima ketentuan dengan rela hati

Indahnya hidup di dunia ini
Pabila dikelilingi insan yang disayangi
Juga mendambakan redha ilahi
Agar hidup sentiasa diberkati

Dilema manusia akhir zaman
Saban waktu kematian memisahkan
Lantas ku bisikkan doa pengharapan
Agar ku sentiasa dalam kesedaran

Ayuh bangkitlah wahai teman
Menuju jalan pulang
Agar kita sentiasa dalam naungan
Kekal berukhwah sepanjang zaman.

Tuesday, July 27, 2010

Saya Rindukan Suasana Itu..

Salam… Sy rindukan keadaan itu.. rindu sgt.. dulu itu lah tempat sy..bertemankan mak ayah, cik lia dan adeq.. setiap pagi, sebelum azan subuh itu lah tempat kami… berlumba-lumba bangun pagi untuk ke Rumah Allah itu… Ya Allah Ya Rabb, kini pagi-pagi sy tidak lagi ke tempat itu.. hanya di rumah sendiri.. tapi mengapa ini berlaku??? Sepatutnya pa yg dilentur, dibentuk oleh mak dan ayah dari kecil kami jadikan panduan bila dewasa kini..

Baru-baru ni sy le masjid bersama mak ayah dan seorang anak buah.. kak ina.. Malam Nisfu Syaaban.. bersama-sama membaca Yassin.. hati sy tersentuh melihatkan seorang adik sedang khusyuk membaca ayat-ayat suci Allah itu..Sy terkenang masa lalu.. bila diingat kembali, sy juga begitu suatu ketika dahulu.. sentiasa membototi mak ke masjid sehingga umur mencecah 18 tahun.. setiap malam jumaat pasti ke masjid.. subuh pasti ke surau.. walaupun ketika itu tak ramai anak-anak kecil dan belia-belia di surau2 dan masjid, itu tak menjadi masalah.. bagi saya ketika itu, ke masjid utk beribadat, bukan datang utk berkawan-kawan atau berborak2…

Ya Allah sesungguhnya sy dah terlalu lama tinggalakan apa yg sy selalu lakukan suatu masa dahulu.. mungkin kerana factor saya belajar di tempat jauh dan juga keadaan kesihatan mak yang tak mengizinkan utk ke masjid.. Ada beza bila beribadat di tempatNya.. saya dapat rasakan itu.. kekhusukan dan terlalu sayu untuk sy gambarkan suasananya.. air mata sy turut tertumpah tatkala melewati malam Nisfu Syaaban di Masjid Relong.. hati tersentuh.. Ya Allah.. Mungkin Ramadhan yang hampir tiba ini menjanji kan seribu kemanisan dan permulaan di RumahMu.. InsyaAllah.. dan sy sentiasa ingat, kita dapat berubah melalui apa yang kita tahu daripada kelemahan dan kekurangan diri ini… ^_^

Bagusnya... ^_^

Salam.. sy terbaca satu kisah yang sempat sy copy dari fb seorang kakak.. tersentuh hati saya bila bacakan kisah ni.. aduhai.. alangkah bahagianya hati bile diketemukan dengan insan bernama suami seperti kisah ni.. sesungguhnya Allah Maha Mendengar... ikuti kisah ni dan jom hayati bersama-sama.. "Kasihnya Seorang Suami"

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawaisteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi. Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa.

Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak
berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya. Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Adayang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat
anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.


Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik
Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logic akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang
dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur'
dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan
muncu 'bintang timur kecil' dalam hidup saya

Thursday, July 22, 2010

Hati Jiwang, Blog Jiwang

Salam, salam penuh keberkatan.. haaa yoop!!!.. suda kasi cantek sama ini blog.. aduyai.. jiwang punyer pasal, terpilih lak colour ni.. nmpak cantik dan lembut.. so, ati pun skang kene ade jiwa lembut+ sedikit jiwang.. ahak ahak...

Tak kisah la colour ape pun pun,yg penting hati lebih tenang nak duk lepak kat blog ni.. kan3? hekhek.. lagu pun dah tukar.. Bila Rindu.. adesh... rindu sgt kat dia.. moga2 dia pun same.. ^_^..

Skang musim hujan kat lipis.. so, awal2 lg kena bagi tau bos, balik awal dari office Benta, takut terserempak dengan en.hujan.. kalo dak nakal dah redah ajer, tp dek kerana x mau susahkan ati org tua, terpaksa la tolak ansur ngan en. hujan tu.. hekhekhek.. Minggu ni jadual xde la pack sgt, tapi banyak jugak yg perlu disiapkan utk backup program minggu depan.. Jalur Gemilang:"Sentuhan Jariku" hasil seni adik-adik PAKK Benta.

Tadi sy bersama pembantu saya si Raja sibuk melakar bendera (Jalur Gemilang) utk adik2 PAKK warnakan, dengan mengecop menggunakan batang pisang or lambuk.. saje nak ajar diorg kreatif sikit.. Panjangnya Jalur Gemilang tu 15 meter dan akan diletakkan sepanjang jambatan Benta.. tadi sambil2 melakar sempat gak menyembang dengan Raja. mula2 dulu memang pendiam.. tapi skang dah byk cakap.. xde la sunyi sangat saya kat PAKK tu kalo adik2 tak ade.. Kadang2 si Muthu pun selalu join sekaki kalau saya ada kat situ.. Muthu ni, cikgu sukan, baru seminggu posting SMK Benta.. x aci, Muthu dapat keje kat tempat sendiri.. heheheh...Yes!! sy dah dpt tarik sorang dua dari kalangan bukan melayu utk bergiat aktif membangunkan PAKK.. Pasni nak tarik masyarakat Cina plak. mane tau, dengan adenya Cik KANAURAI, sukarelawan dari Jepun tu, masyarakat kat Benta lebih banyak bagi support untuk membangunkan dan mengembangkan aktviti PAKK.. InsyaAllah.. Amin Ya Rabb..

Tak kisahlah dimana kita berada, niat dan keihklasan utk masyarakat.. itu yang penting.. saya tak akan sia-siakan didikan mak dan ayah.. dari kecik smpai la umur skang ni, mak ayah selalu cakap, walau macam mana sekali pun masyarakat pandang kita, jangan ada sifat dendam dalam masyarakat.. ikhlas, kenal dan faham kehendak masyarakat.. barulah masyarakat percaya akan kebolehan kita.. InsyaAllah saya yakin, saya mampu buat.. cuma yang sgt sy harapkan sokongan dari pelbagai pihak.. mak ayah, keluarga, Dia yang jauh, kawan-kawan dan juga majikan.. andai tiade sokongan dari pihak2 ini, saya mungkin tersungkur.. jauhkan lah.. dan akhirnya, sentiasa kena ingat, tiade kejayaan tanpa dugaan.. ^_^

Sunday, July 18, 2010

Saya Mesti Cuba!!!!

‎"Allah Sayang Saya!! Sbb tu cube utk kembali senyum.. krn disebalik kesabaran akan lahir sejuta senyuman.. sy mesti terus cuba senyum utk keyakinan dalam kehidupan!! Senyum dan Senyum lagi..Syukur Ya Allah...

Saya Tak Mampu Untuk Senyum Lagi....

Senyum kekuatan saya..
sy perlukan senyum..
senyuman bangkitkan segala semnagat utk saya..
sy perlukan semangat itu utk teruskan..
senyuman sy tawar dek kerana ikutkan hati..
aduhai hati..
fahamilah sy..
hari-hari sy tanpanya..
aduhai hati..
bantulah saya..
jgn tertekan dek kerana perasaan..
buang jauh2.. kembalikan semangat saya.
kembalikan senyuman saya...

Saturday, July 17, 2010

Cinta saya pada blog tidak pernah berakhir….^_^

Salam.. aduh… terlalu lame sy tinggalkan kecintaan sy pada blog ni.. tempat sy mencurahkan segalanya, isi hati suka duka, kegembiraan, kegelisahan.. segalanya semuanya ada disini.. tinggal seketika bukan bermakna sy lupakanya.. hari-hari ingat nak update blog.. tapi saya terlalu sibuk.. sibuk dengan keadaan sekliling.. hampir setiap hari, walaupun di hari minggu…Hari ni sy sempat luangkan sedikit masa bersama ruangan kesayangan sy ni.. kasihnya sy pada blog x pernah terhenti, kerana ia seperti mendengar suara hati sy…

Kini bermulanya saya di alam kerjaya, menjadi Fasililatator kepada Pusat Aktiviti Kanak-kanak dibawah Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Lipis..Kontrak selama 6 bulan, insyaAllah ade rezeki boleh disambung2 lg. kira separa awam jugak la... sy x kisah, kerana bagi sy, kalo nak menanti kerja memang x dapat la jwbnya.. Alhamdulillah rezeki saya disini, duduk disamping mak dan ayah.. syukur Ya Allah..

Sy di tugaskan ke Dun Benta, menjaga dan merancang segala aktiviti harian kanak-kanak atau boleh juga dikategorikan remaja, sbb sume yg terlibat dibawah bimbingan saya 18 tahun ke bawah. Agak mencabar, sbb kanak-kanak yg berumur sedemikian terlalu aktif, kalo dimarah lagi memberontak, kalau dilayan lagi lah manja yg melampau.. tp sy tidak menggunakan pendekatan itu, buat masa ini sy bermain dengan pendekatan emosi mereka, apa dan bagaimana kehendak mereka, sesuatu yg mereka ingin perlu ade fakta, objektif dan tujuannya. Sy latih mereka supaya kenal diri masing-masing.. Sebab bagi sy bila dah kenal diri mereka mampu merubah diri sendri menjadi lebih baik atau sebaliknya. Tapi InsyaAllah yg terbaik itulah yang diharapkan. Dalam dunia kerjaya sekarang, sy seronok, seronok dikelilingi kanak-kanak, semuanya macam adik-adik sy. Mereka adalah permata Negara.. Permata yang sangat bernilai jika dijaga dengan elok… InsyaAllah mereka mampu menjadi yang terbaik dimasa hadapan.. Amin Ya Rabb…

Selain dari merancang aktiviti kanak-kanak yang terkawal ini, saya juga terikat dengan kanak-kanak yang tidak terkawal atau dibawah seliaan PKMD sendiri . Mereka semuanya yang pernah ada kes di Mahkamah.. Kes Juvana.. Baru2 ni sy telah di tugaskan utk mengendalikan satu slot utk kanak-kanak sedemkian.. slot sy petang, “Kami Generasi Hebat”. Dengan bantuan Iza dan Eddy sy mengendalikan slot dengan suasana yg lebih santai dan enjoy. Bagi sy kanak-kanak yg bermasalah, kita jgn bagi mereka berfikir. Sbb mereka semua dah x mampu untuk berfikir.. namun, di sebalik mereka enjoy, mereka perlukan pendekatan rohani dan sedikit muhasabah diri.. Alhamdulillah, sy lihat sedkit berhasil, walaupun ianya tidak byk seperti yg diharapkan, kerana mrk semua highrisk.. InsyaAllah fasa yg akan dtg mungkin lebih baik.. Amin… ^_^..

Saya x mampu senyum lagi.. begini rupanya bila masing2 duduk berjauhan… aduhai hati.. kuatkan semangat sy.. InsyaAllah semuanya yang terbaik buat kami.. Amin Ya Rabb…

Monday, June 28, 2010

Jangan Ada Benci~ Sekadar Renungan Bersama

Seorang wanita dan kekasihnya berkahwin dalam acara pernikahan yg sungguh meriah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan hari bahagia tersebut. Mempelai wanita begitu cantik dan menawan dengan gaun putih, manakala sang jejaka tampak segak dengan tuxedo hitamnya. Setiap pasang mata yg memandang mereka setuju mengatakan bahawa mereka adalah pasangan yg betul-betul saling menyintai.

Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada suaminya :
"Abang,sayang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimana memperkuatkan hubungan dan ikatan pernikahan kita". Katanya sambil menunjukkan majalah tersebut. "Masing-masing kita akan mencatatkan hal-hal yg kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian kita akan membahas bagaimana kita akan mengubah hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia.."

Suaminya setuju, dan mereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yg mereka tidak sukai dan berjanji mereka tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal yg kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tempat tidur dan mencatat apa yg terlintas dalam benak mereka masing-masing.

Esok pagi,ketika sarapan mereka sedia membincangkannya. "Sayang akan mulai dulu ya..",kata isteri. lalu dia mengeluarkan senarai apa yg ditulisnya,begitu banyak sekali..hampir dua muka surat... Ketika si isteri mula membacakan satu persatu hal yg dia tidak sukai mengenai diri suaminya, dia memperhatikan suaminya tertunduk dan sedikit air matanya bergenag disisi matanya...mungkin ada sedikit kesedaran pada perwatakannya sebelum ini tanpa disedari...

"Maaf bang,adakah sayang harus berhenti?" tanyanya...
"Oh tidak..teruskan.." kata suaminya. Lalu si isteri meneruskan bacaan senarainya sehingga habis,lalu melipat kembali kertasnya dengan manis diatas meja dan berkata dengan bahagia,"Sekarang giliran abang pula membaca senarai abang..sayang sedia mendengarnya." Dengan suara perlahan-lahan dan tersekat,suaminya berkata "Maafkan abang...abang tidak mencatatkan sesuatu pun diatas kertas abang. Abang berfikir bahawa sayang sudah sempurna disisi abang,dan abang tidak ingin mengubah diri sayang. Sayang adalah diri sayang sendiri. Sayang cantik dan baik disisi abang. Tiada satu pun daripada peribadi sayang yg abang dapati kurang..abang sayang dan cintakan isteri abang yg dulu dan sekarang, dan selama-lamanya selagi hayat abang..."

Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati suaminya..bahawa suaminya menerima dirinya seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis....

Moralnya : Sebelum kita mencari kekurangan orang lain,carilah kekurangan diri kita sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA utk dibandingkan dgn orang lain? Kalau jawapannya YA..,maka kita berbohong atau kita perasan. Kerana tiada manusia yg SEMPURNA dlm dunia ini dan sentiasa ada yg perlu diperbaiki..

Monday, June 7, 2010

Gaza

Salam.. pagi tadi seawall 11.00 pg sy berkesempatan mendengar dan melihat siaran secara langsung di TV3 iaitu, Perbahasan dan usul di Parlimen tentang isu kemanusiaan di Gaza oleh Dato’ Seri Najib bin Tun Razak , sedikit sebak + dan bersemangatnya sy mendengar usul tersebut. Walaupun ditangan sy sedang menghiris pucuk labu + pucuk ubi kayu untuk persiapan mskan tengah hari. Berikut adalah usul yg telah di bahaskan oleh Perdana Menteri Malaysia:-

1) Mengutuk sekeras-kerasnya serangan tentera Rejim Zionis di bawah kerajaan pimpinan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, ke atas kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza yang telah mengakibatkan kehilangan banyak nyawa dan kecederaan kepada orang awam;

(2) Merakamkan rasa kecewa tidak terhingga tindakan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di atas kenyataan yang begitu lemah terhadap serangan ganas Rejim Zionis ke atas kapal misi bantuan tersebut;

(3) Memutuskan untuk mendesak Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya mencela Israel dan bukannya semata-mata membuat kenyataan yang lemah;

(4) Memutuskan bagi Malaysia untuk bekerjasama dengan negara-negara Anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM), Liga Arab dan negara-negara sependapat untuk mendukung prinsip undang-undang antarabangsa termasuk undang-undang hak asasi manusia, undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan Piagam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dalam menangani krisis kemanusiaan di Gaza;

5) Menggesa negara-negara sependapat untuk mengemukakan usul kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi merujuk situasi akibat serangan Tentera Rejim Zionis Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC);

(6) Menggesa negara-negara sependapat untuk mengemukakan usul kepada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi mendapatkan Advisory Opinion Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ);

(7) Memohon supaya negara Turki mempertimbangkan untuk mengambil tindakan di bawah peruntukan Statut Rome, Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC);

(8) Menyeru supaya satu siasatan bebas yang penuh dibuat terhadap serangan Tentera Rejim Zionis dan bukannya setakat siasatan yang tidak berpihak;

(9) Menyokong sepenuhnya desakan masyarakat antarabangsa, terutamanya Majlis Hak Asasi Manusia melalui Resolusi yang telah diterima pada 2 Jun 2010, supaya siasatan yang berakauntabiliti dan bebas sepenuhnya dibuat mengenai serangan ini;

(10) Menuntut Israel supaya tidak menghalang sebarang konvoi bantuan kemanusiaan kepada rakyat Palestin, khususnya di Gaza, selaras dengan Resolusi 1860 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu;

(11) Mengalu-alukan tindakan negara Mesir membuka sempadan Rafah tanpa syarat bagi memastikan bantuan kemanusiaan dapat disalurkan tanpa sebarang halangan;

(12) Merayu kepada masyarakat antarabangsa supaya terus menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada penduduk Wilayah Palestin di Gaza tanpa menghirau dan gentar kepada ancaman Rejim Zionis;

(13) Merakamkan penghargaan kepada negara-negara Jordan, Turki, Ireland, Filipina dan juga negara-negara lain yang terlibat dalam usaha-usaha membebaskan rakyat Malaysia yang telah ditahan oleh Rejim Zionis;

(14) Menyeru rakyat Palestin supaya bersatu dengan tujuan mempertahankan hak mutlak mereka bagi menubuhkan negara Palestin yang bebas, merdeka dan berdaulat;
dan

(15) Menzahirkan sokongan padu rakyat Malaysia kepada perjuangan rakyat Palestin ke arah pembentukan negara yang bebas, merdeka dan berdaulat.

Wednesday, May 12, 2010

sentuhan... ^_^





^_^

Salam..salam sejuta kemanisan dan kebahagiaan.. Moga semuanya dirahmati yang Esa selalu hendaknya… sekarang dah mula musim org berkenduri kendara… heheheh.. sume nya kwan2 terdekat sy… so, ape2 yg bleh tlg sy tlg.. tlg memeriahkan majlis, tlg menyediakan persiapan majlis.. seronok.. rse macam majlis sndri plak.. hehehe… skang ni sy byk tlg wat khmah pngantin, pastu tlg wat ape2 yg berkaitan dengan hidangan pengantin.. last sekali, jd rutin ktorg sume la, BASUH PINGGAN.. heheheh seronok.. kumpul ramai2 time tu.. hidup dlm masyarkat kampung ni kne sllu tlg mnolong.. ape yg bleh buat, kite buat, ape yg kite mahir, jgn pendam2 jer, kongsi ilmu dengan sume org.. kongsi idea dan kreatviti dengan org lain.. x kemane perginya.. alih2 satu kampung sedare mare gak…. Hehheheh…

Tadi sy berkesempatan ke mahkamah.. sbb ari ni Puan ada kes kat Mahkamah Syariah, pastu ke Mahkamah Majestrit.. sy sempat tgk perbicaraan kes Datuk Norza Zakaria.. best… mcm2 situasi dpt tgk, knyataan dan keterangan saksi.. aksi pendakwaraya.. mmg best!! Aksi ahli2 politik.. mcm2.. sume tu reality.. hurm spnjang sy prktikal, ramai org yg sy agak teruja bile berjumpe ngan diorg sume, antaranya, Datuk M Kaveas, Datuk Norza.. sbb sume nya sblm ni dpt tgk dlm TV jer.. alih2 dpn mata siap bersembang lg.. hehehe ade gak pengalaman..

Mggu ni sy blk umah naik bas… sbb cik sumie kena wat OT.. kesian dia.. smpai lewat mlm.. mmg penat.. sy yg tgk ni pun penat…. Blk umah jer terus mandi solat… pastu pe lagi layan ADAMAYA.. mggu ni last… waaaa sedih gak episode kali ni.. kesian Adam… aduhai.. kasih dan cintanya hanya untuk maya, isteri yg tercinta, npe la si maya sanggup berlaku curang sampai tahap camtu.. bleh lagi layan si dani, sekali pun itu cinta pertama dia.. hurmm.. bagi sy la, tu bkn cinta pertama.. cinta pertama hanya lahir dari hati, setulus dan seikhlas hati.. mcm cinta adam ngan maya, bukan maya dan dani… hikhikhik.. teremosi plak.. kalo sy berada kat tmpat maya, sy akan setia pd suami sndri, tnpa ade lg perasaan utk org lain…cinta isteri hanya utk suami dan keluarga.. InsyaAllah… Amin Ya Rabb.. ^_^

Saturday, April 24, 2010

Saya Rindu KAMU!!!!

Salam.. heeheheheh…nak coret2 lagi.. ade mase untuk sy conteng2 blog ari ni, … skang rse bahagia sgt.. mcm di awangan.. sbb ade org yang membahgiakan ati sy..yg sentiasa amik berat pasal sy, yg sentiasa risau kan sy saat di kejauhan.. ^_^ sy mampu senyum jer x tau nak cakap camne.. terlalu baik dan istimewa buat sy.. ^_^

Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
Kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga ku izinkan

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Maaf jika ku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu
Hingga akhir hayat bersama kamu

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah

^_^

Friday, April 23, 2010

banyak sgt celotehnya!!!! ^_^

Salam.. Dah lme sgt rsenya sy x update blog ni, nak kata sibuk sgt tu tak de la.. time office hour jer busy nyer... kalo malam2 sy free.. tp ntah kenapa skang ssh sgt nak curi ruang untuk bersame blog kesayanngan sy ni.. byk cerite nak kongsi, sbb dah terlalu lame x update...

hurm.. skang ni musim praktikal.. byk yg sy dah blajar.. bkn saje ttg kerja, malah kehidupan dan pergaulan... kehidupan duduk bersendirian tanpa keluarga, disamping bergerak selari dengan alam kerjaya.. hurmm.. susah jgk kan.. tp sume tu akan jd mudah bile sebelum ni kite selalu buat..berdikari la katakan.. hehehe.. bangun pagi sendiri, buat sarapan, pergi kerja, uruskan rumah, kewangan dan hal2 sekeliling yg lain.. sume tu akan jadi lebih seronok sebab dah bertambah yakin, bhw itula yg kite kena tempuhi, sekarang dan kan dtg...itula realiti nya..

bercakap soal realiti, sy rase skang masih mcm mimpi, sy dah nak abis belajar.. syukur Alhamdulillah.. dulu mse mule2 nak smbung bljar, aduhai lamenya 4 thn tu.. tp pejam celik, pejam celik.. dah nak abis.. ^_^

hurm..sy x suke demam.. bile demam badan jd lemah abis.. kalo rse cam nak demam jer cpt2 mkn ubat pastu lwn gak.. x bley layan sgt, kalo x kompem melarat.. smlm cik sumie dah bising kat sy.. suh pegi klinik sbb sy sllu sakit perut x bleh nak masuk makanan.. kalo masuk kompem keluar balik ..sbb tu pas jer dmm ari tu sy kurang mkn.. aduyai.. kalo kat kampung ni kompem2 mak dah sshkan diri suh ayah cari pujuk jmbu batu la, ape la.. huhuhu sbb tu x kasi tau mak.. takot mak risau..ubtnyer sy kat sini.. kurang mkn.. kompem x sakit.. heheheh..

Kesempatan ni juga sy nak ucapkan tahniah buat seseorg..dari dulu smpai sekarang atau smpai bile2.. dia tetap kawan sy.. kwan yg byk bntu sy sepanjang sy bergelar student.. yg x penah lokek dengan ilmu.. yg sentiase dgr dan kongsi citer ngan sy.. smpai bile2 pun dia tetap kawan sy.. thanks sbb sudi jd kwn sy, sudi citer kgembiraan yg dia perolehi sekarang.. Allah dah bagi peluang dan jalan utk dia dapatkan kebahagiaan itu.. Tahniah.. jaga elok2, jga hati nya elok2.. hehehe.. sy doakn dia bahagia kekal selamanya Amin... ^_^

Sunday, April 11, 2010

Aku Rindu Sayang Kamu...

Siang dan malamku kini menjadi satu
Terasa sedihku bila tiada mu
Apakah ini dinamakan cinta oh
Menjadi aku yang punya

Apakah kau dah tak sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat di jantungku
Terasa sungguh

Chorus
Aku rindu sayang kamu
Matamu aku cinta kepadamu
Sayang kamu

Apakah kau rasa sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat dijantungku
Terasa sungguh

Tuesday, March 23, 2010

Praktikal oh Praktikal

Salam... Praktikal??? Huhuhu.. menakutkan.. tapi bile dah rase, baru tau keadaan nye cmne.. seronok, best sangat!!! byk benda baru belajar.. Sy ni student syarie with law tp time praktikal byk blaja benda baru berkaitan dengan sivil.. Best!! xde susah mane, pokok pangkal bergantung pada diri..yang penting kena Yakin yang kita boleh buat.. so, boleh la buat.. hehehehe.. Alhamdulillah penyelia@peguam sy ni baik orang nya.. langsung x kedekut ilmu.. thanks Puan..kalo ade rzeki, bleh la keje terus kat situ ek Puan.. hikhikhik...InsyaAllah.. suasana kerja pun seronok, staff yg sumenya sporting.. sume2 byk kongsi ilmu.. Thanks kak Ina, Zila, n Lati..

Tadi baru check ujian Mtest KPLI-SR ambilan Jun 2010.. Alhamdulillah.. dapat panggilan utk ujian tu 27 Mac 2010 kat IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan Lipis.. Doakan sy agar dapat m'jawab soalan.. harap sgt dapat.. teringin jg nak jd cikgu.. Bidang guaman ni memang best tapi banyak sgt prosedurnya.. itu yang menakutkan saya.. InsyaAllah rezeki tu ade dimana-mana.. yang penting cari dan jgn lupe rebut peluang yang ada.. peluang bkn dtg sllu.. kdg2 cume sekali..kan3... heheheheh

Hurm.. baru beberapa hari duk sini, dah rindu mak dan ayah, kesian diorg... xpe2.. hujung mggu ni InsyAllah sy blk.. heheheh Temerloh x jauh mak, jangan risau ek.. heheheh... Ape2 pun nak ucapkan Selamat berpraktikal buat sume kengakawan Ijazah Sarjana Muda Syariah dgn Undang-undang (SMSU) KUIS.. All the best!!!

Saturday, March 20, 2010

Selamat Pulang ke Lepeh Dato' Seri Najib ^_^

Salam…salam penuh kasih sayang dan kemuafakatan.. Bangga rasenya hari ni sbb bersama2 berpeluang menyambut kepulangan Dato Seri Najib Tun Abdul Razak dan isteri serta bondanya tercinta Tun Rahah ke Lepeh sempena ulang tahun KKLW yang ke 50 di Dataran Lipis..


Namun sesuatu yg betul2 menyentuh perasaan sy apabila telintas sedikit perasaan terkilannya seorang ayah bila x dpt bersma2 menyambut kepulangan Dato’ Najib ke tmpat kelahiran beliau.. Saya tahu ayah terkilan, tapi disebabkan factor kesihatan yg tidak m’izinkan ayah akur..


Jauh disudut hatinya siapa tahu, tapi dari segi tingkah laku dan gayanya, saya dapat rasakan.. Lebih2 lagi Dato’ Seri Najib adalah org yg sgt ayah bangga dan julang dari dulu sampai la sekarang.. Bukan apa , kebijaksanaan Dato Najib anak melayu tulen tiada tolok bandingnya, dari zaman muda lagi Dato’ Najib dah tunjukkan sifat yng telus dalam pemikirannya.. itulah kata ayah.. Malah, kadang2 cerita Dato’ Najib pernah makan bersila di rumah kami, ketika datang melawat Daerah Lipis pada tahun 80-an diulang-ulang beberapa kali.. tidak jemu ayah dengan nostalgia itu.. berbangga pun ada.. orang yang pernah makan bersila di rumahnya, dah jadi Perdana Menteri Malaysia sekarang..


Tak pe ayah, jika kita tidak dapat bersama-sama beliau hari ini pun tak pe.. Ayah kena jaga kesihatan.. Apa-apa pun yang penting kita sokong perjuangan Dato’ Najib membangunkan Negara Malaysia ini, demi mempertahankan maruah Islam dan Malaysia.. Sama-sama kita berdoa agar pencapaian yang kita harapkan terus berada di puncaknya… AMin… ^_^

Monday, March 15, 2010

Realiti dan Kehidupan

Salam… dah lame sgt x update blog.. sorry2.. heheheh.. byk benda yg sy lakukan sepanjang beberapa mggu ni.. Abis jer exam sy terus balik kg, dgn Cik Sumie.. sblm blk sggh dulu kat Alamanda, jejalan ngan Cik Dalila, then terus hantar dia ke S.Alam.. Pastu gerak ke Pahang dah dekat pukul 7.30mlm.. Smpai jerk at Ampang, jalan sesak la plak.. heheheh.. terpaksa la singgah bntong berhenti solat.. Tq Puan Hilmun, sbb sediakan mkn2 tuk kami berdua yg kelaparan…hehhehehe.. Smpai kg dah dekat kul 12.00 tgh mlm.. Adoiya penat sgt.. Mak punye la risau, mne tak nyer.. dua2 plak anak pompuan ksyangan diorg.. dah la blk mlm2.. hehehe.. sori mak… pg tu, kalo x dikejutkan dgn “panggilan jauh” tu kompem la subuh gajah… Tq “org jauh”… hehhehe ^_^..

Pastu bermula, hari2 sy sepanjang cuti.. Paham2 jew la, kalo time2 cuti ni xbleh nak melekat kat “tenet” sllu.. lebih2 lagi bila kat kampung..mcm2 aktiviti bleh buat.. heheheh .. yang jadi rutin tu biasa la.. pagi2 lagi, tlg mak kat dapur, pastu basuh baju, kemas umah jemur baju, buang smpah, sapu laman, siram bunga.. mcm2.. smpai la tgh hari.. pastu masak2 plak.. siap2kan mkn tgh hari.. pas zohor baru la bleh rest sket2.. sblm Asar dah prepare minum ptg.. ptg2 ni umah sy sllu jd tempat lepak adik2 ayah.. so, ptg ni gak la time2 sy b’jogging ngan cik Diela.. bkn jogging sgt pon, sekadar mengeluarkan peluh, pusing2 smbil b’borak2 ngan Cik Diela.. isu nya “mase depan” huehuehue…. Minta p’dapat dan beri p’dapat… heheheheh.. best2!!!

Pastu dalam mggu tu jg sy ngan cik Sumie ke Temerloh. Tgk umah utk ktorg prktikal.. Tq Abg Ex dan Kak Ina yg byk tlg.. Baru2 ni, sy , long, abg, ngah, kak nita, atif n haikal bawa mak, ayah, dan pak ndak usop ke pusat perubatan karaton kat sentul jaya.. operate.. tp doctor tu mnggunakan ilmu kebatinan.. time operate diorg lgsung x rase sakit.. malah, kami anak2 bleh rakam video.. cume selepas operate diorg kena ikut pantang selama 45 hari.. sume tu mcm mimpi.. betul2 tgk depan mata mak ayah dan pak ndak kena operate.. mujur la sy ni jenisnyer xtakut tgk pembedahan depan mata.. masa mak operate sy dgn kak nita masuk skali.. skang ni, hari2 org dtg umah nak tgk video tu.. heheheh.. diorg pon x percaya sebab kesan operate kat badan mak ayah dan pak ndak lgsung tak ade.. Subhanallah.. sume tu kuasa Allah.. menganugerahkan ilmu kebatinan dan makrifat pada doctor tu.. teruja smpai ke hari ni.. ^_^

Mggu ni mggu akhir duk umah.. hurm.. perasaan tu, sume ada cmne la sy nnti ble prktikal.. 2 bln.. doakan sy buat yg terbaik.. Insyaallah.. ^_^

Na O Mei

Untuk terakhir kali
Ku ingin bertemu
Memelukmu
Menjagamu
Meski aku tak akan pernah
Bisa lagi melihatmu
Cinta ini takkan hilang
Sampai mati kan ku simpan

Kerna hati ini tak mungkin bersatu
Menjalani cinta ini

Meski aku
Takkan pernah
Bisa lagi melihat mu
Cinta ini
Takkan hilang
Sampai mati kan ku simpan

Meski aku takkan pernah bisa lagi
Melihat mu
Cinta ini
Takkan hilang
Sampai mati kan ku simpan

Friday, February 19, 2010

Faham Tolak Ansur dan Kongsi...

Salam.. Skang sy dah bangkit semula, dari semangat orang2 tersayang.. Kena sentiasa kuat.. ape2 pun kena selalu percaya pada diri sendiri.. Keyakinan diri membuatkan kita lebih bersemangat menempuh hari-hari mendatang.. Syukur Alhamdulillah dengan keyakinan ini.. Thanks to all my frenz.. korang byk bantu sy sepanjang berada di KUIS ni.. Kenangan bersama korang x kan sy lupekan sampai bile2 sebab nye, time kita study ni kite akan selalu dapat perkara-perkara baru. X kira la hal-hal yang berkaitan akademik, mahu pun hal kehidupan.. Pengalaman mengajar kita mengubah kesilapan.. xde kesilapan hidup xkan bermakna.. dengan kesilapan kita belajar memperbaiki segalanya..

Buat semua kengkawan, yang dtg untuk jamuan tu terima kasih, terima kasih atas pujian yg “konon” nye sedap sgt la mknn tu.. heheheh.. Tu semua ilmu dan petua dr mak sy.. Idea untuk mkn malam tu bkn apa, sy sengaja cadangkan supaya ade sedikit memori yg kite tggalkan sblm meninggalkan KUIS.. sy sengaja rancang last minute, sbb sy tgk ramai yang tak boleh bagi tolak ansur untuk prog yang korang cadangkan kat Dusun Eco Resort tu.. xpe la.. mungkin x de rezeki nak pergi sana kan.. nnti kite rancang buat reunion plak.. bw suami dan isteri masing2… heheheh..

Hurm dalam pada tu sy nak coretkan juga sesuatu, sesuatu yang perlu sy pegang dan sesuatu yang perlu sy amalkan smpai bile2.. Hari terakhir bersama lecture kesayangan kami, dia sempat bagi sedikit tazkirah.. Nak tergelak gak dengan tajuk dia, berkaitan dengan alam rumahtangga.. Puan kata bagi yg xde lagi pasangan tu byk2kan berdoa supaya jgn terlalu risau, jodoh tu sentiasa ada.. sabar tu yang penting.. hekhekhekhek.. Tergelak plak kami mendengar celoteh beliau.. tp dalam suasana yang happy camtu ada manfaatnya, malah byk yg dapat kami pelajari..Puan kata, dalam alam rumahtangga mesti ada 3 perkara ni.. FAHAM, TOLAK ANSUR, dan KONGSI.. hurm.. betul kata Puan tu.. 3 perkara ni sgt penting.. Insyaallah sy akan sentiasa pegang dan amalkan.. bagi sy kejujuran dan percaya mempercayai tu memang perlu ada dalam setiap perhubungan, dan ini merupakan kebiasaan dalam perhubungan PERCAYA dan JUJUR.. perkara biasa, pandai2 la pasangan tu mengekalkan sifat2 percaya dan jujur tu..

Hurm… berbalik pada perkara asas yang sgt menarik perhatian sy td, FAHAM, TOLAK ANSUR, dan KONGSI.. skang sy dah cuba tanamkan sume tu dalam diri sy.. Sy kena sentiasa faham dia, kesibukkan dia, pelajaran dia, keadaan dia… Malah sy kena sentiasa tolak ansur mengenai hati sy.. rindu cmne pun, sy kena tolak ansur hati sy untuk tidak merisaukan hati dia.. dan akhir sekali kongsi, kongsi suka duka dgn dia.. dan sy harapkan perkara2 ni akan berkekalan dalam diri sy dan juga diri dia Insyaallah..

Buat semua, Mak Ayah, abg2, kakak, adik2, dia di perantauan, dan juga kengkawan.. doakan sy untuk final exam ni.. Maafkan sy sekiranya sy ade buat silap dan terkasar bahasa dalam coretan2 sy.. Akhir kata.. senyum selalu, rehatkan hati, penuhkan iman.. Sekian.. Wassalam.. ^_^

Thursday, February 11, 2010

Tabah dan Kuatkan Hati...

Salam..
Seandainya ini takdir Allah untuk sy, sy harus redha dan terima. Semuanya sy harus percaya bahawa setiap dugaan yang sy lalui adalah ujian dari Allah. Mungkin pada hari ini pelbagai dugaan yang sy terima, siapa tahu akan datang suatu kejayaan dan kebahagiaan yang akan sy perolehi. sy mesti berpegang pada itu semua.. Janji-janji Allah memberikan yang tebaik selagi kita berusaha dan terus berusaha untuk mendapatkan yang terbaik dariNya.

Duri hari ini adalah bunga untuk hari esok. Sy harus kuatkan semangat tabahkan hati dan hapuskan air mata.. Demi Mak, Ayah dan keluarga tercinta.. Kekuatan yang sy perolehi adalah datangnya dari orang-orang yang sy sayangi... terima kasih semua.. Kalian banyak memberikan semangat untuk sy. Juga untuk seseorang yang sy sgt sygi. terima kasih atas segalanya. Tanpa dia, mungkin sy tewas untuk meneruskan hidup ini. ^_^

Apa yang perlu sy lakukan sekarang, berusaha, berusaha, dan terus berusaha.. Sy harus yakin dengan kemampuan diri.. Masalah yg ada disekeliling tetap ada dan terus ada. Sy harus bijak menanganinya.. Supaya tidak terlalu ikutkan emosi. Emosi yang melampau sebenarnya akan menyebabkan kita cepat tersungkur. Tak kiralah diketika dan saat itu terdapat halangan dan sebagainya.. Sy harus terus berani mengharungi walaupun pelbagai risiko yang bakal sy lalui..

Doa, merupakan senjata.. Itu juga sy pegang. Ayah selalu pesan, doa, doa dan terus berdoa.. Allah akan selalu mendengar doa kita bila kita benar -benar ikhlas dengan apa yang kita minta dan apa yang kita lakukan. Jangan mengharapkan terlalu cepat apa yang kita ingin kan.. Allah sering menguji kita sejauh mana keikhlasan dan kesungguhan kita terhadapNya. Yang penting jgn cepat berputus asa.. Sesungguhnya kita dilahirkan untuk mengabdikan diri kepadaNya. Oleh itu kita harus selalu bertawakal.. Insyaallah semuanya akan dimakbulkan.. Ikhlas, Ikhlas dan sentiasa Ikhlas.. ^_^

Tuesday, February 2, 2010

Mood xde +selesema+ demam

Salam... Dah dua ari rase semacam jer ni.. bila nak exam selalu jd cam gini.. Ya Allah kuatkanlah semangat sy..Tinggal bape hari jer lg sy nak menamatkan zaman study dibumi KUIS ni.. kalo ditimbang dikira hari dan jam nye tak sampai pun sebulan... huhuhu.. Saya kena yakin sy boleh!! Boleh untuk melaluinya..

Mood pun x bape ok, selalu nak marah2 jer.. dah sume org takut ngan sy.. heheheh.. xpasal2 jer kan.. nak marah sume org.. ape la sy ni.. x baik wat cam gitu.. tp ape2 pun, nak ucap terima kasih kat seseorang tu.. dia dah wat sy tenang seketika.. sedap suara dia.. ^_^.. kalo camni bley la nyanyikan slalu eh.. hikhikhik..

Hurm tesis tggal penutup jer lagi.. tak tau dah nak wat ayat ape.. penat gak otak sy memikirkannyer.. nak kira, tajuk tu bley di kategorikan senang tapi, kajian kes.. huhuhu.. tu yang parah sikit.. huhuhu.. xpe2.. usaha dan terus berusaha..

Balik jer dri kg ari tu, sy sepatutnyer senyum dan terus senyum.. tp keadaan sy ni menyebabkan sy xde mood.. walau ape pun, mak ayah, long, kakak, abg awie, abg, adik, lia.. tq untuk semuanya.. kalian benar2 buatkan sy terharu dan sebak dgn penerimaan pilihan hati saya.. Insyaallah sy janji akan selalu jaga hati ni untuk dia.. ^_^

Buat kawan2 skelas, sorry sgt.. sy bkn tak mau tolong kalian untuk handle program kat Dusun Eko Resort tu.. tp, tolong la faham keadaan sy.. dah la kalian letak sy jd pengarah program.. hurm.. mmg x boleh.. skang sy dah banyak komitmen.. bkn setakat study jer.. tp macam2.. sori ya.. harapannya ape yang kalian rancangkan lebih baik dari sebelumnya.. Insyaallah.. sy doakan..

Hurm.. baru jer bailk dr kg.. tp bile cam gini.. rindu sgt kat mak.. sebabnya dari kecik smpaila ke besar, sakit pening sume dengan mak.. mak je yg rajin melayan kerenah sy.. huhuhu.. Mak doakan sy sihat selalu eh.. Mak pun kena jaga kesihatan juga, sama la dengan ayah. Ayah pun kena jaga kesihatan.. Hurm.. x suke betol kalo demam + selesema.. pening kepala jadinya.. kalo setakat demam biasa tu mmg bley lawan lagi.. ni kalo dah + pening.. adoiya.. tp kadang tu, bile pikir2 balik salah sy jugak.. suke wat keje time malam2.. bukan pe.. tgh2 malam la idea tu datang mencurah-curah.. hurm.. malam yg penuh kenikmatan dan kerahmatannya.. sekurang2nya kalo berjaga lewat mlm ni bley la gak solat2 sunat kan.. ^_^

Ape pun keadaannya sy kena tambahkan semangat+usaha.. Insyaallah.. kejayaan itu pasti... ^_^ Amin...

Sunday, January 31, 2010

^_^

Nota cinta lama

kujadikan lagu

walau tidak seindah

bisik kata yang kau beri

tetap dalam hati

siang malam menanti

tak jemu aku di buai kerinduan

belum pernah ada getaran sebegini

memang benar aku

dilanda cinta kepadamu

bercahaya hidupku dalam taman cinta

sehingga segalanya seperti pelangi

kau sambutlah rinduku

jangan lepas lagi

ku patri setia seteguh kasihmu

buatku

kini kutemui

insan yang kusayangi

sentiasa disisi

bagai bintang berseri

tak jemu aku di buai kerinduan

belum pernah ada getaran sebegini

memang benar aku

dilanda cinta kepadamu

bercahaya hidupku dalam taman cinta

sehingga segalanya seperti pelangi

kau sambutlah rinduku

jangan lepas lagi

ku patri setia seteguh kasihmu

buatku

hanya satu jawapan

engkau berikan

bisa kurasa segala rahsia asmara

kau pesona cinta yang membawa

bahagia

bercahaya hidupku dalam taman cinta

sehingga segalanya seperti pelangi

kau sambutlah rinduku

jangan lepas lagi

ku patri setia seteguh kasihmu

buatku

Thursday, January 28, 2010

macam-macam


Salam.. Mggu ni sy blk kampung lg.. heheheheh.. tiap2 mggu ade kat kg.. tp mggu ni blk sebab umah sepupu sy abg mie (ayah cik sumie) kenduri.. lgpun ade beberapa "perkara" yg nak dibincangkan dengan family... inginkan restu dri semua pihak dan nak minta pendapat dari semua org yg sygi.. Ape-ape pun kena tanya family.. kan3? sbbnyer ttg mase depan... ^_^

Td pergi tgk member kat spital.. masuk wad sbb kesan xcident mggu lepas.. selaput paru2 dia dah pecah.. adoiya sakitnyer.. dah masuk udara dah dalam tu.. tu yg kena keluarkan.. hurm.. tp kesan xcident tu nak dijadikan punca je.. sbb utmanya adalah rokok.. ni la sbbnye sy x berapa suke org merokok.. tp abg2 sy semua perokok.. sy xtau dah nak ckp cmne.. nasihat, perli2, bkn x bg sokongan malah berganda-ganda sokongan tu..sbb utk kebaikan.. tp sume x jalan.. bkn apa, kalo kesannya tu nnti kat diorg, tertanggung la jgk sebab kedegilannya punca diri diorg sendiri.. Tp kalo dah terkesan pada org lain, terutama org2 yang berada disekeliling.. isteri, mak ayah, anak2.. sy penah dengar orang yang menghidu asap rokok mengalami kesan yang lebih teruk daripada yang menghisap rokok? kes ni terjadi disebabkan orang lelaki yang merokok, dan orang pempuan terpaksa menghidu asap rokok tersebut. sebab tu dah banyak tempat dijadikan kawasan larangan merokok sekarang ni. orang yang isap rokok bukan saja membahayakan dirinya sendiri, malah membahayakan orang lain juga.. hurm.. pikir2kan la kan..

Sunday, January 17, 2010

Mock Trial!!!!

Salam. Dengan kecerian dan hari-hari yang penuh dengan semangat.. Dah lame saya tak menulis diblog ni.. Banyak tugas-tugas yang kena selesaikan dulu, sumenya berkaitan dengan subjek yang saya ambil semester ni. Walau penat sekali pun saya mesti siapkan tugas-tugas itu.

Sepatutnya minggu ni saya balik kampung, kena buat temubual dengan Pegawai Agama Islam Daerah Lipis berkaitan dengan Pengurusan Penceraian Di Daerah Lipis, ianya merupakan tajuk tesis saya. Tapi terpaksa saya batalkan disaat akhir sebabnya terlampau sibuk. Bayangkanlah saya terpaksa berjaga malam untuk siapkan sume pliding.

Kesibukkan itu turut di rasai oleh kengkawan saya, baik group (Mal) mahupun group (Jenayah). Isnin lepas kami dapat satu kes yang melibatkan Kes Khalwat di bawah seksyen 29 (1) (a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah Selangor. Puan Azizah ( Ketua Jabatan / Lecture Islamic Law Evidence) minta kami buat mock trial (perbicaraan olok-olok) sekali dengan pliding( dokumen-dokumen Mahkamah) yang ada kaitan dengan kes tersebut. Puan juga menekankan kami memandang serius terhadap aspek keterangan (samada Baiyyinah, Syahadah, Iqrar dan lain2) mengikut group masing-masing. Sy telah ditugaskan untuk menyiapkan pliding dan dalam mock trial, saya kena jd pendaftar .

Adoiyya.. Penat sgt2.. bayangkan, kadang-kadang tak tidur malam, nak pastikan pliding ngan fakta kes betul. Dah la sebelum ni kami tak pernah dapat kes jenayah, hanya mal sahaja yang kami selalu praktikkan. Untuk prosedur Jenayah kami hanya tahu basic dan teori saja.

Mujur la Allah panjangkan langkah kami, pergi berjumpa dengan Pendakwa Syarie Negeri Selangor di Jabatan Agama Islam Selangor, En Syafezan bin Rusly. Dia merupakan ex-KUIS. Saya, Alif, Zulfah, Umie dan Baby pergi ke JAIS. Dengan tujuan kami bleh dapatkan maklumat dan prosiding perbicaraan jenayah.. Kami ke bahagian Pendakwaan JAIS. Seronok dan bangga tgk Syafezan. Dia mmg ade bakat dan gaya seorang Pendakwa Syarie. Teringin nak jadi macam dia. Tp masih lagi byk yang perlu sy lalui. Tidak kedekut walau sedikit, Syafezan banyak bantu kami. Semua ilmu yang diamalkan dikongsi bersama. Tq Syafezan!!

Balik je dari JAIS, kami terus berkongsi maklumat dengan kengkawan yang lain. Menyiapkan apa yang patut. Hurm.. agak stress gak saya dalam seminggu ni.. Tapi semua tu perlu dan mesti sy lalui gak.. Mesti ade semangat!!

Hurm.. mata kami masing-masing dah lebam.. dah macam kena tumbuk pun ade.. Sy dapat rest cume pada hari Khamis tu je.. Hari ni pun curi-curi masa nak masuk blog.. hehehe.. sori Alif, yang penting pliding, saya dah siapkan hekhekhekhek… Ape pun gud luck pada sume kawan2.. hope kite dapat buat yang terbaik!!!

Dulu sy takut untuk pergi kearah yang lebih jauh dalam bidang undang-undang ni.. Tapi bile dah blaja dah tau camne prosedurnye, seronok juga. Cume kena korbankan masa dan jiwa aje la.. Walaupun undang-undang penuh dengan prosedur dan etikanya, tapi juga melibatkan banyak emosi dan memerlukan lebih banyak kekuatan untuk mengharunginya terutama dalam bidang undang-undang Syarie ni. Insyaallah.. jika ini adalah jalan untuk saya mencapai kejayaan, sy akan harungi juga.. Insyaallah..

Monday, January 4, 2010

^_^

Ku membenarkan jiwaku
Untuk menCINTAimu
Ku persembahkan hidupku
Untuk bersama kamu

Dan diriku untuk kamu
BELUM pernah kumerasai begitu

Semua itu telah berlalu
Harapanku palsu
Dan mungkin hari yang satu
Terus ku TERTUNGGU

Di hatiku MASIH kamu
Belum pernah ku ingin terus memburu

Aku lemah tanpa kamu
Ku inginmu dampingi ku
Aku fahami aku BUKAN terbaik
Untuk dirimu

Namun aku TETAP aku
Yang terbaik untuk diriku
Hanya satu
Hanya kamu

Ku membiarkan hatiku
Untuk meRINDUimu
Ku menghamparkan sakitku
Untuk tatapan kamu

Bersamamu HARAPANku
Hilang dalam terang yang membutakanku

Dan segala yang ku ada
Ku berikan semua
Untuk dirimu SAJA

Ku mahu dirimu
Bahagia untuk selamanya
Biar sampai SYURGA
Aku menunggu CINTA darimu
Agar ku SEMPURNA

Sampai syurga ku menunggu
Sampai syurga ku cintamu
Hanya kamu