CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Berbunga Cinta Aisyah Di Hati Rasulullah

Berbunga Cinta Aisyah Di Hati Rasulullah

Sunday, June 26, 2011

Pengubat RINDU

Salam... Sunyi itu hanya suatu perasaan, hanya suatu gangguan hati.. Kadang-kadang kita rosak hati bila terlalu memikirkan sunyi itu.. Saya akui, bila saya sunyi saya rindu, rindu pada semua orang yang selalu menceriakan saya... Rindu pada gurauan-gurauan, rindu pada gelak tawa.. Sememangnya R.I.N.D.U. .... dan Rindu itulah menyebabkan kita berfikir sesuatu diluar jangkaannya...

Tak kira rindu pada ape pun, untuk hilangkannya, sy suka dengan hobi saya, membawa diri ke suatu tempat.. Ditemani sang periuk, sudu, senduk, gelas, pinggan, bawang, cili, tempoyak, ikan, asam, sawi, lobak, garam, gula dan sebagainya... Saya rasa teruja dengan "mereka" ini.. Macam-macam perkara yg boleh lakukan dengan memetik suiz dapur.. Ikutkan rase yang sendiri punya suka.. hikhikhik...

Bila tekak rase ala-ala kampung, sambal ikan bilis tempoyak, ikan patin atau tenggiri masak asam tempoyak, sambal hitam (belimbing rebus), gulai lemak pucuk ubi masak cili padi dan macam-macam lagi.. Kalau tibe-tibe rsa nak makan benda berkuah, saya suka masak mi sup, tom yam dan pencuci mulut pudin cocktail.. Agak-agak nak makan western saya akan cuba masakan-masakan seperti makaroni, spagheti.. sedap x sedap tu lain kira. Yang penting saya cuba.. :)... setiap kali masak mesti bagi orang sebelah sikit.. heheh sebabnya tinggal berdua, mana la nak habis.. Nak masak sikit x berbaloi, wat rugi gas jer.. kuikuikui..

Ape-ape pun, sebenarnya dengan merajinkan diri ke dapur ni adalah satu latihan agar tidak kekok bila melangkah ke alam rumahtangga.. Tak kira la buat siapa-siapa sekali pun lelaki atau perempuan.. Tetapi yang lebih utamanya kaum hawa lah.. sinonim dengan masakan. Bagi saya sesuatu yg memalukan jika lelaki yang mendahului kepakaran dalam masakan.. Oleh itu, sehebat manapun, sebijak manapun, ilmu di dapur jangan lah di pandang remeh.. Perut sang lelaki harus dijaga dengan air tangan wanita itu sendiri :) Dan setiap kali sy memasak gulai tempoyak ikan patin, pasti sy akan merindui sesorang yg pernah merasai masakan tersebut dgn air tangan sy sendiri..

0 comments: